شرایط و مقررات عمومی
1- شانا در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین جرایم اینترنتی و مجموعهی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی فعالیت میکند.
2- هر گونه سوءاستفاده از محتوی اعم از متنها، عکسها، فیلم ها ، نقشهها، طرحها، لوگو و... از این وبسایت پیگرد قانونی دارد. استفاده از هر محتوی درج شده در وبسایت شانا تنها با کسب اجازهی کتبی از مسئولان وبسایت امکانپذیر است.
3-هرگونه سوء استفاده از نام شانا ممنوع بوده و از طریق شکایت به مراجع قانونی ذیصلاح، دادگاههای رسیدگی به جرائم اینترنتی در داخل و یا خارج از کشور قابل پیگرد خواهد بود.
4- محتوی موجود در این وبسایت از منابع معتبر توسط متخصصین این حوزه ترجمه یا تدوین شدهاند، اما به دلیل ماهیت تغییرپذیر این اطلاعات، وبسایت شانا در قبال صحت اطلاعات بخش راهنمای سفر، ویزای توریستی و... مسئولیتی بعهده نمیگیرد.
5- شانا ، سامانه ای برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما، هتل،بلیط قطار و اتوبوس و کرایه خودرو می باشد. مسافر هنگام رزرو هر سرویسی از این وبسایت، در واقع یک قرارداد دوطرفه با ارائه دهندگان اصلی سرویس منعقد می کند.در این قرارداد، شانا تنها نقش واسطه را ایفا کرده ؛ و اطلاعات رزرواسیون مسافر را برای هتل یا ایرلاین فرستاده و ایمیل تاییدیه نهایی را از طرف هتل یا ایرلاین برای شما ارسال می کند.
6- تسهیلات رزرو موجود بر روی وبسایت، تنها برای قانونی کردن قرارداد بین شما و تامین کنندگان خدمات گردشگری طراحی شده و مسئولیت هرگونه سوء استفاده و عواقب ناشی از استفادهی نادرست از آن، بر عهدهی شخص خواهد بود. در صورت مشاهدهی تخلف، دسترسی کاربر به اطلاعات قطع شده و ضررهای مالی احتمالی بواسطه مراجع قانونی مطالبه می گردد.
7- انجام تمام رزرواسیون های موجود در وبسایت شانا تنها پس از تائید نهائی کاربر مقدور می باشد.
8- در صورتیکه در فرایند تراکنش ، ارتباط با شبکه قطع شود، وظیفهی حل مشکلات احتمالی بر عهدهی بانک میباشد و هزینهی کم شده از حساب، طبق قوانین بانکی به حساب مشتری عودت داده می شود. وبسایت شاناهرگونه مسئولیت در این زمینه را از خود سلب می نماید.
9- در انجام ارائه خدمات گردشگری و تامین بلیط یا واچر، شانا متعهد به رزرو قطعی بلیط یا هتل در آن تاریخ است؛ اما متضمن ارائهی سرویس مناسب از طرف هتل یا ایرلاین و سایر سرویس های گردشگری به مسافر نیست.
10- هنگام رزرواسیون قطعی ، مسافر با تایید رزرو بلیط یا واچر هتل با قوانین و مقررات مربوط به فسخ رزرو هم موافقت میکند. این قوانین در بخش اطلاعات هتل، بخش رزرو و ایمیل تایید رزرواسیون قابل مشاهدهاند. به همین دلیل به کاربران محترم توصیه میکنیم که قبل از تایید کردن هر قرارداد، مفاد آن را به دقت مطالعه فرمایند.
11- درصورتیکه رزرواسیونی توسط مسافر ابطال شود، بازپرداخت آن براساس قوانین همان محصول گردشگری ،تنها از طریق شمارهی حساب یا کارت بانکی که توسط مسافر اعلام شده است، بازپرداخت می شود.روند بازپرداخت وجه ممکن است تا یک هفته به تاخیر بیافتد.
شرایط و مقررات پرواز
1- در صورت لغو شدن پرواز چارتر از طرف چارتر کننده، یا بلیط جایگزین صادر می شود و یا مبلغ بلیط بطور کامل به مسافر مسترد می گردد.
2- قیمت بلیط چارتر برای کودکان زیر 2 سال معادل 20 درصد از کل بهاء بلیط بزرگسال بوده و قیمت بلیط برای سنین بالای 2 سال، بلیط کامل (برابر با قیمت بلیط بزرگسال) می باشد.
3- خرید بلیط از وب سایت شانا مطابق قوانین و مقررات تجارت الکترونیک کشور بوده و تخلف به هر شکل در فرایند خرید و صدور بلیط پیگرد قانونی دارد. کاربران محترم، حین خرید و رزرو اینترنتی بلیط با آگاهی کامل از قوانین و مقررات خرید بلیط از این سایت، اقدام می کنند.
4- طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی ، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهدهی شرکت هواپیمایی برگزار کنندهی پرواز است؛ و مسئولیتی در این باره برعهده شانا نمی باشد.
5- شانا، مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده اند، بر عهده ندارد. بنابراین برای اصلاح اطلاعات ، مسافر موظف است بلیط را لغو کرده و مجدداً اقدام به خرید کند.درج نام مسافر در هنگام خرید و رزرو بلیط، بصورت صحیح و با حروف لاتین الزامی بوده و امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید قطعی بلیط وجود ندارد.
6- بلیط خریداری شده، غیر قابل انتقال به غیر بوده و تنها متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است. مسئولیت عدم تطابق نام مسافر در بلیط با کارت شناسایی ارائه شده بعده خود مسافر می باشد.
7- برطبق مقررات هواپیمایی کشوری ، بلیط نوزاد و کودک به هیچ عنوان به صورت جداگانه از بلیط بزرگسال صادر نشده و درصورتیکه رده سنی مسافر به اشتباه انتخاب و درج شود، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت خواهد شد. مسافر نوزاد کمتر از دو سال، مسافران کودک از دو تا دوازده سال تمام، و مسافربزرگسال بیش از دوازده سال سن دارند.(در پروازهای چارتری که علامت چارتری بودن در مقابل نتایج جستجو نمایش داده می شود، نرخ مسافر نوزاد، کودک و بزرگسال برابر می باشد.)
8- با پرداخت نهائی و تائید بلیط خریداری شده، رزرو و خرید قطعی تلقی شده و اطلاعات بلیط از دو طریق ایمیل و پیامک به اطلاع مسافر می رسد. ارائه نسخه چاپی بلیط یا شماره پرواز مربوطه به همراه کارت شناسائی معتبر به کانتر آن پرواز الزامی می باشد.
9- طبق قوانین هواپیمایی کشوری هر نوع لغو و کنسلی بلیط از طرف مسافر، مشمول جریمه ای است که این جریمه برحسب ایرلاین متفاوت می باشد. لذا بعد از درخواست استرداد توسط مسافر از قسمت حساب کاربری ، یا تماس مستقیم با واحد پشتیبانی شانا ، پس از احراز هویت مسافر،مبلغ جریمه از قیمت بلیط کسر شده و مابقی وجه ، به صورت آنلاین به حساب مسافر عودت داده میشود.زمان بازگشت وجه، مطابق ضوابط بانکی (از24 تا 72 ساعت) می باشد. همانگونه که در ضوابط استرداد بلیط چارتی آمده است، این موضوع در خصوص پروازهای چارتری صادق نیست و هزینه ی بلیط این پروازها در صورت لغو توسط مسافر غیر قابل استرداد است.مگر اینکه چارتر کننده، راساً اقدام به عودت وجه نماید. مطابق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، بیماران قلبی-عروقی، دیالیزی، تنفسی، آنمی، دیابت کنترل نشده ،بیمارانی که داروهای خاص مرتبط با سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند،خانمهای باردار و یا هر بیماری که سفر هوائی برای او منع شده است، نیاز به ارائه مجوز پزشکی هنگام سوارشدن به هواپیما را داشته و همچنین ملزم به همراه داشتن داروهای مرتبط با بیماری شان می باشند.
10- هرگونه دخل و تصرف در مفاد بلیط و یا فروش مجدد آن به غیر، ممنوع می باشد.
11- در صورتیکه یک پرواز دارای تاخیر بیش از دو ساعت بوده یا بطور کامل لغو شود،جریمه ای از مسافر اخذ نشده و مبلغ بطور کامل استرداد میشود. در اینصورت لازم است که فرم استرداد یا ابطال پرواز را که ممهور به مهر آن ایرلاین در فرودگاه است، تکمیل و کل مبلغ را از ایرلاین مربوطه بازپس گیرد. طبیعتاً این امر در مورد پرواز برگشتی که توسط یک ایرلاین دیگر انجام میشود صادق نبوده و احتمالاً مشمول جریمه کنسلی خواهد شد.
12- صدور بلیط عتبات عالیات برای اتباع کشورهای افغانستان ، هند ، بنگلادش و پاکستان و همچنین صدور و خرید بلیط به مقصد فلسطین اشغالی ممنوع بوده و تمام مسئولیتهای بعدی خرید بلیط و استفاده از آن به عهده شخص کاربر می باشد.
13- شانا، تیپ هواپیما را بر اساس اعلام ایرلاینها و چارترکنندگان در بلیط مشخص می کند.بنابراین هر نوع مغایرت و تغییر در نوع هواپیما از مسئولیت شانا خارج است.
14- مسافری که پروازهای متوالی را از وبسایت شانا رزرو می کند، بایستی حداقل سه ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم در پروازهای داخلی و شش ساعت در پروازهای خارجی فاصله را در نظر بگیرند. در غیر این صورت مسئولیت ابطال احتمالی بلیط دوم در مسئولیت شانا نمی باشد.
.پرواز بین المللی به پرواز بین المللی ( به عنوان مثال IKA-IKA) چهارساعت
.پرواز بین المللی به پرواز داخلی ( به عنوان مثال IKA-THR) شش ساعت
.پرواز داخلی به پرواز بین المللی( به عنوان مثال THR-IKA) شش ساعت
.پرواز داخلی به پرواز داخلی ( به عنوان مثال THR-THR) سه ساعت
15- حضور مسافر حداقل یک ساعت ونیم قبل از زمان پروازداخلی و چهار ساعت قبل از پرواز خارجی در فرودگاه الزامی است.
16- مسئولیت خرید بلیط یک طرفه بعهده مسافر است.
17-شانا هیچ گونه تعهدی نسبت به کنسلی در مواقع فورس ماژور (از قبیل جنگ، اعتصاب ، بیماریهاي واگیردار و سوانح و ... ) نداشته و طبق قوانین هواپیمایی کشوری و سازمان میراث فرهنگی عمل می نماید.
18- در صورتیکه ایرلاینی دچار ورشکستگی شود، شانا وظیفه ای در قبال استرداد مبالغ ندارد و تنها میتواند پیگیریهای لازم را با ایرلاین انجام دهد و جبران خسارت ناشی از آن بر عهده شانا نیست.
19-مسافر موظف است ایمیل و شماره موبایل صحیح مسافرین را اعلام نماید تا در مواقع لازم شانا بتواند اطلاع رسانی نماید.
20- انجام رزرواسیون از طریق سیستم به منزله پذیرش شرایط و قوانین سیستم و آگاهی کامل مسافر است و در صورت نیاز جهت اطلاعات تکمیلی میتوانید با شانا تماس حاصل فرماید.
20- درصورت رزرو بلیط با اطلاعات اشتباه و یا هر مورد دیگر که موجب کنسلی و خسارت شود، هزینه های بر عهده مسافر خواهد بود.
21- از اعتبار ویزای خود پیش از اقدام به خرید بلیط مطمئن شوید.
22- صدور بلیط پرواز یکطرفه تنها زمانی مقدور است که اقامت دائم یا موقت کشور مقصد را داشته باشید.
23- گذرنامه مسافر باید حداقل 6 ماه از زمان پرواز اعتبار داشته باشد.
24- قبل از رزرو بلیط شرایط اخذ ویزای کشور مقصد و کشورهای ترانزیت (کشورهایی که در فرودگاهشان توقف دارید) را بررسی کنید. استرداد بلیط پروازهای خارجی دارای جریمه می باشد.
25- طول زمان توقف در فرودگاه های مختلف بصورت ترانزیت را بررسی کنید.بدلیل متفاوت بودن زمان های توقف در فرودگاه های ترانزیت، در صورتیکه مسافر پروازی را از دست دهد، ملزم به اخذ ویزای ترانزیت و تمدید آن میباشد و استقرار بیش از زمان مجاز با ویزای ترانزیت، غیر قانونی می باشد.
26- برای جلوگیری از جاماندن از پرواز، به طول مسافت تا فرودگاه توجه کرده و در فرودگاه نیز به اعلان های اطلاعات پرواز دقت کنید.
27- درصورتیکه ویزای آمریکا یا کانادا را داشته باشید، تنها میتوانید در یک مقصد اروپایی (شنگن)، ترانزیت داشته باشید. جهت اقامت در بیش از یک مقصد از کشورهای اروپائی نیازمند اخذ ویزای شنگن خواهید بود.
28- اگر ویزای توریستی شنگن در اختیار دارید، ورود شما تنها از کشوری مقدور است که از سفارت آنجا ویزا را دریافت کرده اید. در مورد ویزاهای غیر توریستی، شرایط و نوع ویزا از نظر امکان ورود به کشورهای دیگر حائز اهمیت است.
29- قبل از اینکه اقدام به رزرو و خرید بلیط برای فرزندان تان کنید، به سن آنها در زمان خروج و و بازگشت به کشور توجه کنید. کودکان زیر ۲ سال نوزاد و سنین ۲ تا ۱۲ سال کودک تلقی میشوند.
30- میزان بار مجاز در ایرلاین ها متفاوت میباشد. بنابراین لازم است هنگام خرید و رزرو بلیط به قسمت بار مجاز آن پرواز توجه نمائید.
31- هزینه لغو، تغییر تاریخ و عدم حضور مسافر در گیت پرواز،متناسب با مقررات اعلام شده ازطرف ایرلاین ها متغیر بوده و برای هر پرواز هم متفاوت میباشد.
32- عودت وجه پس از کنسلی یا هر جریمه مربوط به لغو پرواز از طرف مسافر، بعد از 3 روز کاری انجام می شود.
33- هرگونه تغییر در اطلاعات وارد شده توسط مسافر هنگام خرید بلیط آنلاین، مستلزم کنسل کردن آن بلیط و به تبع آن کسر جریمه و صدور مجدد بلیط می باشد. لذا در وارد کردن اطلاعات مسافران، دقت کنید.
34- مسئولیت کنترل اعتبار گذرنامه ( اعتبار بیش از 6 ماه )، ممنوع الخروجی و ویزاهای مربوطه اعم از ویزاهای ترانزیت ( بابت توقفهای بین مسیر) و ویزای کشور مقصد به عهده مسافر است.
35- تمام زمان های مندرج در بلیط، به وقت محلی می باشد
36- از آنجایی که پذیرش مسافران در فرودگاه فقط با ارائه و تطبیق مندرجات کارت ملی یا گذرنامه با بلیت امکانپذیر است ، لذا مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده (نام، نام خانوادگی، شماره کارت ملی، شماره گذرنامه، تاریخ اعتبار و...) به عهده مسافر می باشد و همراه داشتن این مدارک و روادید (در صورت نیاز) برای صدور کارت پرواز الزامی می باشد.
37- سئولیت صحت اطلاعات تماس اعم از شماره موبایل، شماره ثابت و آدرس ایمیل در کلیه پروازهای داخلی و خارجی به عهده مسافر می باشد.
38- در مورد بلیت های دو طرفه خارجی ، چنانچه قصد کنسل کردن یکی از مسیرهای پروازی را داشته باشیدسیستم نرخ بلیت یک طرفه مورد استفاده را با شما محاسبه خواهد کرد. دقت بفرمایید از آنجایی که بعضا" بلیت های یک طرفه در مسیرهای خارجی گرانتر می باشند ، ممکن است در چنین شرایطی مبلغی به شما مسترد نگردد.
39- لطفا توجه داشته باشید استرداد بلیت از زمان صدور تا یکسال قابل پیگیری و امکان پذیر می باشد ( به دلیل حذف شدن اطلاعات و جزئیات از سیستم ) و بعد از آن غیر قابل استرداد بوده و سوخت می گردد.
40- خرید هرگونه بلیت تخفیف دار و کودک بدون همراه و همچنین بلیت های Open از طریق سایت مجاز نمی باشد.
41- ز آنجاییکه شرکت هواپیمایی هیچگونه اطلاع و مسئولیتی نسبت به محتویات و ارزش بار تحویل شده از سوی مسافر ندارد،در صورتیکه مسافر به تحویل هر گونه بار با ارزش از جمله و نه محدود به وجه نقد، سهام، اوراق بهادار و اسناد تجاری، جواهرات، فلزات قیمتی و یا هرگونه وسایل الکترونیکی، کلید ، سوییچ ، ساعت و یا هرگونه مدارک اعم از مدارک شناسایی و احراز هویت، هر گونه بار فاسد شدنی و شکستنی، کالسکه و صندلی چرخدار، هر گونه بار با ابعاد و حجم غیر استاندارد و هر گونه بار غیر قابل قبول برای حمل در کابین، بر طبق رویه های جاری شرکت هواپیمایی، به شرکت هواپیمایی اقدام نماید، ادعای مسافر مبنی بر فقدان یا خسارت بار مذکور مسموع نبوده و مسئولیت شرکت هواپیمایی در صورت وجود شرایط قانونی، بر مبنای وزن بار تحویل شده، بر طبق و با لحاظ محدودیت های مسئولیت به شرح مذکور در قوانین و مقررات جاری و قابل اعمال داخلی و بین المللی حمل و نقل هوایی می باشد.
42- درصورت ورود هرگونه خسارت یا مفقودی بار، مسافری که برچسب الصاقی بار تحویل شده به شرکت هواپیمایی به نام او صادر شده، باید قبل از خروج از سالن تحویل بار فرم اظهار مفقودی یا خسارت بار را تکمیل و امضاء و به نماینده شرکت هواپیمایی تحویل دهد و متعاقباً باید در مهلت قانونی به شرح مقرر در کنوانسیون ورشو و پروتکل الحاقی لاهه، نسبت به طرح شکایت بطور مکتوب در دبیرخانه شرکت هواپیمایی اقدام نماید. فرم اظهار مفقودی یا خسارت بار، صرفاً بنا به اظهار مسافر برای عملیات پیگیری ادعای مطرح توسط مسافر تنظیم می شود و هیچگونه قابلیت استنادی ندارد و نیز شکایت تلقی نمی شود.
43- کاربران گرامی در صورت تغییر شماره تلفن همراه یا آدرس پست الکترونیکی خود به منظور اصلاح آن با تلفن پشتیبانی سایت تماس حاصل فرمایید .
قوانین کنسلی داخلی
لوگو |
ایرلاین |
کلاس نرخی |
تا 12 ظهر 3 روز قبل از پرواز |
تا12 ظهر 1 روز قبل از پرواز |
تا 3 ساعت قبل از پرواز |
تا 30 دقیقه قبل از پرواز |
از30 دقیقه قبل از پرواز به بعد |
|
آسمان |
Y V S U R X Q N T M O |
تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز 40% خسارت |
از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز به بعد 60% |
|||
L K H B |
تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز 50% خسارت |
از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز به بعد 70% |
|||||
D I Z |
تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پروا ز 30% خسارت |
از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز به بعد 50% |
|||||
E |
100% |
||||||
|
ماهان |
S X T V Q P R Y B |
10% |
30% |
50% |
||
L |
15% |
40% |
50% |
||||
I |
20% |
40% |
50% |
||||
N |
20% |
50% |
70% |
||||
C |
30% |
40% |
70% |
||||
W WW WA |
20% |
50% |
70% |
||||
U |
90% |
95% |
|||||
|
تابان |
Y R V Z L M A I P F K D N |
20% |
30% |
40% |
50% |
|
B W J S O Q E U H X |
100% |
||||||
|
کاسپین |
W WF WB N NF NB X S SF H HF |
30% |
50% |
|||
M |
40% |
70% |
|||||
K KF L LF LB LH |
50% |
80% |
|||||
V A F U D IF IB IH IE I |
100% |
||||||
|
کیش ایر |
RQ RX R P F S Y B H V |
20% تا 24 ساعت قبل از پرواز |
40% از 24 ساعت قبل از پرواز به بعد |
|||
K L N Q M X |
25% تا 24 ساعت قبل از پرواز |
50% از 24 ساعت قبل از پرواز به بعد |
|||||
|
تفتان |
همه |
15% |
25% |
40% |
55% |
60% |
|
زاگرس |
Z X F(اکونومی) |
10% |
15% |
20% |
30% |
|
I T U A(اکونومی) |
15% |
20% |
30% |
40% |
|||
B D E S(اکونومی) |
25% |
30% |
40% |
50% |
|||
M N R (اکونومی) |
35% |
40% |
50% |
70% |
|||
H Q L(اکونومی) |
45% |
50% |
60% |
80% |
|||
P V Y K (اکونومی) |
50% |
100% |
|||||
W |
100% |
||||||
|
ایران ایر |
L, X, N, M, K, Q, V, S, Y, I, C, J |
30% |
60% |
|||
|
قوانین پرواز ها در زمام خرید در جاپ بلیط ملاک اصلی است
قوانین اتوبوس
- به منظور دریافت اطلاعات خرید خود حتما شماره تماس و ایمیل را به درستی و با دقت وارد کنید.
- ابطال بلیط های داخلی با کسر مبلغ 10% از هزینه بلیط انجام می شود.
- ابطال بلیط های خارجی تا 24 ساعت قبل از حرکت با کسر 10 % از هزینه و پس از آن با کسر 50% انجام می شود.
- ابطال بلیط اتوبوس حداکثر تا 2 ساعت قبل از حرکت امکان پذیر می باشد.
- در هنگام انتخاب صندلی حتما به جنسیت مسافر صندلی مجاور دقت کنید، در صورت همسان نبودن جنسیت بلیط باطل میشود.
- امکان خرید بیش از 7 صندلی به صورت یک جا و در یک خرید امکان پذیر نمی باشد.
- در صورت خرید اینترنتی بلیط ، 30 دقیقه قبل از حرکت به شرکت مسافربری مراجعه کرده
قطار
قوانین کلی
- از دریافت بلیط به نام غیر و یا بلیط خط خورده و مخدوش جدا خودداری کنید.
- خرید بلیط برای کودک پسر زیر 6 سال در کوپه خواهران امکان پذیر است اما بالای 6 سال امکان پذیر نیست.
- کودکان 2تا 12 ساله نیم بها حساب می شود.
- در صورت تمایل به داشتن جا برای طفل زیر دو سال باید از گزینهی کودک استفاده شود، در غیر این صورت مبلغ بیمه (ده درصد بهای بلیط بدون اختصاص جا) لحاظ خواهد شد.
- از داشتن اعتبار کارت های سهمیه در هنگام خرید بلیط اطمینان حاصل کنید.
- هر بلیط باید به نام یک مسافر باشد، از خرید بلیط با نام های تکراری خودداری کنید.
- در صورت صدور بلیط با کارت سهمیه حتما زمان سوارشدن کارت معتبر را به همراه داشته باشید.
- در صورت خرید دو بلیط متوالی می بایست حداقل 3 ساعت مابین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و زمان حرکت قطار دوم از مبدا فاصله باشد، در غیر این صورت مسئولیتی بابت نرسیدن به قطار دوم به عهده رجا نمی باشد.
قوانین استرداد
- استرداد بلیط تا ساعت 12 روز قبل از حرکت با کسر جریمه 10 درصدی انجام می شود.
- استرداد بلیط تا قبل از 3 ساعت مانده به حرکت با کسر جریمه 30 درصدی انجام می شود.
- استرداد بلیط از 3 ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت با کسر جریمه 50 درصدی انجام می شود.
- استرداد هزینه خسارت به بلیط هایی که مشمول خسارت می شوند تنها به صورت حضوری در آژانس ها و با همراه داشتن کارت شناسایی و بلیط چاپ شده امکان پذیر می باشد.
- استرداد بلیط با مراجعه به هرکدام از مراکز فروش قطار با همراه داشتن بلیط چاپ شده و کارت شناسایی مسافر امکان پذیر می باشد و نیازی به مراجعه به مرکز صدور بلیط نیست.
قوانین چاپ
- چاپ بلیط باید روی کاغذ دور سفید A4 انجام شود.
- حتما قبل از حرکت با مراجعه به سایت و استفاده از گزینه چاپ بلیط در صفحه بلیط ها نسخه چاپ شده بلیط را همراه داشته باشید.
- در صورت نداشتن نسخه چاپی بلیط، تمامی مسئولیت های بعدی به عهده خود مسافر می باشد.
قوانین کوپه دربست
- در صورت تمایل به دربست کردن کوپه حتما گزینه کوپه دربست را انتخاب کنید چرا که امکان صدور بلیط با اسامی تکراری امکان پذیر نیست.
- گزینه کوپه دربست نمیتواند با اسم طفل انتخاب شود.
- برای دربست کردن کوپه در صورتی که تعداد مهمان ها کمتر از تعداد صندلیهای کوپه باشد، باید گزینهی (کوپهی دربست) را انتخاب و تعداد واقعی مهمانها را در قسمت مربوطه وارد کنید.
قوانین حمل خودرو
قبل از صدور بليت حمل خودرو، ضرورت دارد موارد زير رعايت گردد.
- پس از رسيدن قطار به مقصد تحويل فوري خودرو به دليل انجام امور مربوط به تخليه خودرو از واگن امكان پذير نبوده و تحويل خودرو در ساعات اداري و با فاصله زماني انجام شود.
- ساعت حركت درج شده روي بليت حمل خودرو، آخرين زمان پذيرش خودرو جهت اعزام از مبداء می باشد.
- حمل خودروهاي با ارتفاع بيش از 158 سانتيمتر (شاسيبلند - پاترول، پرادو، سانتافه، نيسان وانت و ...) يا عرض بيش از 180 سانتي متر (اكسلپهن) مقدور نميباشد.
- جهت خودروهاي عبوري از ايستگاه تهران، لازم است بليت حمل خودرو در مسير دوم با يك روز فاصله از ورود قطار اول به تهران صادر گردد.
- در صدور بليت براي ساير خودروهاي عبوري، ساعت حركت انتخابي براي بليت خودرو در مسير دوم با پيشبيني تأخيرات احتمالي قطار اول و رعايت بند 2 اقدام گردد. بر اين اساس، لازم است حداقل 8 ساعت بين زمان رسيدن قطار اول به مقصد تا زمان حركت قطار دوم فاصله در نظر گرفته شود.
- ارائه اوراق شناسايي مالك و نيز خودرو هنگام تحويل دادن و تحويل گرفتن آن الزامي ميباشد.
- درج شماره شهرباني (پلاك) خودرو و سپس نام خودرو و تا حد امكان نام مالك خودرو بر روي بليت ضروري است.
- براي خودروهاي صفركيلومتر كه هنوز شماره نشدهاند، شش رقم آخر شماره شاسي به جاي شماره پلاك درج شود. در اينگونه موارد، ارائه برگه فروش هنگام تحويل خودرو الزامي است
- براي خودروهاي گذر موقت و عبوري، فقط تا قبل از به اتمام رسيدن زمان مجوز عبور ميتوانند با همان شماره پلاك گذر موقت بليت صادر نمايند.